Sporządzony przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA oraz Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych kwartalny raport dotyczący terminowości zapłaty wystawianych przez przedsiębiorców faktur pokazuje, że 20 % rodzimym firm nie spotkało się w ostatnim czasie z problemem braku płatności od kontrahentów, a kolejne 20 % oświadczyło, że nieterminowe płatności zdarzają się wyjątkowo rzadko i jest to tendencja spadkowa. Mimo tych optymistycznych wyników, okazuje się także, że wzrosła liczba firm, która obawia się, że problem z uzyskaniem płatności od gospodarczych partnerów mocno nasili się w najbliższym czasie.
Problemy z terminowymi płatnościami coraz mniejsze
Raport, z którego wynikają powyższe informacje od 5 lat bada spostrzeżenia polskich firm na temat zatorów płatniczych oraz ich wpływie na funkcjonowanie przedsiębiorstw i na tej podstawie oblicza wskaźnik INP. Wskaźnik ten odzwierciedla poziom trudności związanych z odzyskiwaniem zapłaty za wystawiane faktury. Obecny INP jest drugi co do wysokości spośród wszystkich badań na przestrzeni kilku ostatnich lat, co jest bardzo pozytywnym zjawiskiem i oznacza, że problem z wyegzekwowaniem pieniędzy za sprzedane towary lub wykonane usługi zdarza się coraz rzadziej, dotyka coraz mniejszej ilości firm i jest szybciej rozwiązywany. To na pewno przełoży się na sytuację gospodarczą całego kraju.
Najmniejsze firmy najrzadziej spotykają się z tym problemem, ponieważ aż 30 % z nich stwierdziło, że ich kontrahenci zawsze płacą w terminie. Dzięki temu oni sami zachowują płynność finansową i nie zalegają innym swoim partnerom. Nieco gorzej prezentuje się sytuacja małych przedsiębiorstw, ponieważ brak problemów z uzyskaniem terminowych zapłat stwierdziło około 12 % z nich. Najsłabszą sytuację mają firmy średnie, gdyż tylko 9 % z nich może pochwalić się rzetelnymi i płacącymi w terminie kontrahentami.
Gdy kontrahent nie płaci, trzeba działać szybko
Czy to oznacza, że kryzys został w pełni ujarzmiony? Zmniejszający się problem nieterminowych płatności oznacza, że firmy bardziej kontrolują stan swojego portfela oraz stosują skuteczne narzędzia windykacyjne. Aktualnie, co czwarta faktura jest płacona po terminie, ale największa ilość z nich to takie, którym od daty zapłaty nie minęły jeszcze 3 miesiące. W praktyce takie zaległości są najłatwiejsze do odzyskania i zwykle są wynikiem chwilowych trudności. Co zatem należy zrobić, gdy partner biznesowy nie płaci? Jak najszybciej rozpocząć windykację, wówczas szanse na odzyskanie pieniędzy są największe. Nie ma sensu czekać na należne nam pieniądze, pozwalając by kontrahent wpadał w coraz większe zadłużenia i zmniejszając sobie tym samym szansę na zobaczenie swoich pieniędzy. Szybka reakcja i konsekwencja w działaniu to konieczność.
Zwrot kosztów windykacji
Nowa ustawa dotycząca możliwości odzyskiwania kosztów windykacji sprawia również, że nie musimy już patrzeć na proces windykacyjny jak na kolejną stratę pieniędzy. Dzięki ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych możemy odzyskiwać od dłużników nie tylko kwoty wynikającej z faktury, którą powinien nam zapłacić, ale również rekompensatę kosztów, które musieliśmy ponieść oddając sprawę nierzetelnego płatnika do windykacji. Nie trzeba więc obawiać się strat finansowych, ponieważ prowizję i opłaty, które zapłaciliśmy firmie windykacyjnej będą nam należne od dłużnika. AIF Kancelaria z powodzeniem realizuje egzekucję również ww. zwrotu kosztów windykacji.
Sytuacja na rynku wydaje się być stabilna, a to przełoży się na większy rozwój w niedalekiej przyszłości. Firmy jednak nadal boją się, że taki stan nie utrzyma się na długo i odsetek przedsiębiorców, którzy uważają, że ich kondycja pogorszy się w najbliższym kwartale zwiększył się od ostatniego badania. Te wyniki nie oznaczają jednak odwrócenia pozytywnej tendencji, którą odnotowywaliśmy w ostatnim czasie, tylko są sygnałem ustabilizowania sytuacji ekonomicznej.
Paulina Milka