Decydując się na prowadzenie własnej firmy musimy zmagać się z licznymi wyzwaniami. Przedsiębiorcy oprócz poszukiwania potencjalnych klientów muszą zadbać o prawidłowe zarządzanie finansami firmy. Problemy pojawiają się zazwyczaj, gdy na horyzoncie pojawia się dłużnik. Co zrobić z nierzetelnym kontrahentem, który zwleka z płatnościami? Skuteczne negocjacje mogą rozwiązać Twój problem.
Nie bój się mówić o pieniądzach
Rozmowy o pieniądzach nie należą do łatwych. Wielu z nas ze względu na sposób wychowania unika tego drażliwego tematu również w obrębie swoich dłużników. Niestety przedsiębiorcy nadal nagminnie liczą na to, że dłużnik spłaci należność bez przypominania mu o tym. Nasza wieloletnia praktyka pokazuje, że nierzetelni kontrahenci nie zapominają o płatnościach tylko z premedytacją unikają zapłaty swoich zobowiązań. Rozmowy z dłużnikiem nie należą do przyjemnych, musimy być przygotowani na wymówki, płacz, stres, a nawet na liczne wyzwiska. Przedsiębiorco, jeśli nie czujesz się na siłach negocjować z dłużnikiem oddaje sprawę do zawodowego negocjatora. Windykacja polubowna w kancelariach zawsze zaczyna się od negocjacji prowadzonych przez doświadczonego windykatora. Rozbudowane zdolności negocjacyjne, umiejętność stosowania solidnej argumentacji i nie uleganie presji dłużnika to w większości spraw klucz do sukcesu.
Poznaj zasady skutecznych negocjacji
Dla ułatwienia prowadzenia samodzielnych negocjacji z dłużnikiem przygotowaliśmy kilka zasad, których powinien przestrzegać każdy przedsiębiorca. Stosując się do naszych rad zwiększasz swoje szanse na szybkie odzyskanie pieniędzy:
- Rozmawiaj z osobą decyzyjną – kontaktując się z firmą dłużnika często trafiamy na pracownika. Negocjacje należy prowadzić jedynie z osobami upoważnionymi do podejmowania decyzji w zakresie finansów firmy. Negocjowanie z pracownikiem niskiego szczebla nie przyniesie żadnego efektu, dlatego nie warto tracić czasu. Zawsze domagajmy się rozmowy z prezesem, właścicielem, prokurentem lub księgową.
- Stosuj przejrzyste zwroty – negocjacje z dłużnikiem wiążą się z pewną dozą stresu. Musimy jednak pamiętać o dokładności w przekazywanych komunikatach. Stosujmy jedynie zrozumiałe zwroty, które jasno określają w jakim terminie dłużnik musi uregulować niezapłacone należności. Warto też notować wszystkie informacje jakie podaje nierzetelny klient w trakcie rozmowy. To pozwoli uniknąć późniejszych zaprzeczeń ze strony dłużnika.
- Bądź stanowczy – w rozmowie z kontrahentem należy zawsze jasno przedstawić swoje oczekiwania. Dłużnik musi być świadom, że nie ma możliwości dalszego zwodzenia Ciebie w spłacie swoich zobowiązań. Stosuj zawsze stanowcze argumenty i nakreśl jawiącą się karę za niezapłacenie zobowiązania. Warto nakreślić dłużnikowi, że niespłacenie długu wiązać się będzie z postępowaniem sądowym i przekazaniem sprawy do profesjonalnej windykacji.
Dłużnik z dużym prawdopodobieństwem będzie próbował manipulować rozmową. Nie dajmy się zwieść jego kłamstwom lub udawanej dobrej woli. Stanowczość i opanowanie może zaowocować szybką spłatą należności. Dając okazję do odwlekania płatności możemy już nigdy nie zobaczyć swoich pieniędzy.