W internecie i prasie możemy spotkać coraz więcej publikacji poruszających tematykę dochodzenia odszkodowań powypadkowych. Brakuje jednak artykułów poświęconych pasażerom, którzy doznali uszczerbku na zdrowiu na skutek feralnego zdarzenia. Dla przybliżenia procedury uzyskiwania roszczeń odszkodowawczych dla pasażera przygotowaliśmy krótki poradnik.
Kto wypłaci odszkodowanie dla poszkodowanego pasażera?
Istotną kwestią przy dochodzeniu odszkodowania dla pasażera jest odpowiedzialność za powstałą szkodę. Co do zasady podmiotem zobowiązanym do uregulowania kwestii odszkodowania dla pasażera jest właściciel pojazdu. Wyjątek stanowi jednak sytuacja, gdy inny uczestnik ruchu drogowego były sprawcą zdarzenia. W takim wypadku to na niego spada odpowiedzialność w obrębie regulowania roszczeń odszkodowawczych dla pasażera. Oczywiście środki pieniężne wypłacane są w ramach posiadanej polisy ubezpieczeniowej OC. Dlatego ze swoim roszczeniem pasażer musi wystąpić bezpośrednio do Towarzystwa Ubezpieczeniowego, u którego sprawca wykupił ubezpieczenie. Co jednak w sytuacji, gdy winny wypadku nie posiadał ważnego OC lub zbiegł z miejsca zdarzenia? W takim wypadku o odszkodowanie można wnioskować do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Przyczynienie, a wypłata odszkodowania dla pasażera
Zanim przejdziemy do procedury odzyskiwania odszkodowania należy wspomnieć jeszcze o instytucji przyczynienia. Mowa o sytuacji, gdy pasażer wsiada do pojazdu, którym kieruje pijany kierowca. Kiedy ubezpieczyciel wykaże, że byliśmy świadomi, że poruszamy się z kierowcą pod wpływem alkoholu ma prawo zredukować wypłacane środki pieniężne.
Jak wygląda procedura dochodzenia roszczeń odszkodowawczych?
Dochodzenie odszkodowania jest procesem niezwykle złożonym. Pasażer zaraz po wypadku ma obowiązek skonsultować stan swojego zdrowia z lekarzem na oddziale ratunkowym lub w szpitalu. Rzetelne gromadzenie dokumentacji i rachunków to gwarancja wypłaty wysokiego odszkodowania. Pasażer rozpoczyna proces odzyskiwania roszczeń składając wniosek do właściwego ubezpieczyciela. Należy w nim opisać dokładnie okoliczności zdarzenia i wpływ na stan zdrowia, a także samopoczucie. Towarzystwo Ubezpieczeniowe po otrzymaniu wniosku i dokumentów ma 30 dni na wydanie decyzji o odmowie lub przyznaniu odszkodowania. Poszkodowanemu zawsze przysługuje odwołanie w ciągu 14 dni od otrzymania pisma. Niestety nagminną praktyką TU jest zaniżanie wypłacanych roszczeń pieniężnych. Sposobem na uchronienie się od nierzetelnego postępowania jest skorzystanie z usług doświadczonej kancelarii odszkodowawczej. Profesjonalna pomoc w uzyskaniu odszkodowania jest wprost nieoceniona i jak pokazują statystki poszkodowani decydujący się na nią uzyskują nawet o 60% wyższe odszkodowanie. Nie warto skazywać się na niskie kwoty pieniężne, fachowa obsługa prawna to recepta na godną rekompensatę po wypadku.