Skuteczna windykacja wymaga stosowania nowych technologii. Służą do tego specjalistyczne systemy informatyczne umożliwiające:
– szybkie wykonywanie czynności windykacyjnych
– wykorzystanie skutecznych narzędzi windykacyjnych
– łatwe komunikowanie się i raportowanie spraw wierzycielowi.
W AIF Kancelaria służy temu system Taifun.
Systemy takie umożliwiają jednym kliknięciem utworzenie pisma, wysyłają email lub sms do dłużnika, umieszczają zadłużenie na giełdzie wierzytelności lub w biurze informacji gospodarczej, wykonują telefon. W ten sposób dłużnik szybko odczuwa konsekwencje braku zapłaty. Czuje też presję, naraża się na utratę wiarygodności w oczach kontrahentów, którzy w Internecie odnajdą informację o zadłużeniu.
– Komputer nie zastąpi jednak tradycyjnych metod wpływania na dłużników – twierdzi Tomasz Brusiło, prezes AIF Kancelaria.
Dłużnik musi otrzymać pisemne wezwanie do zapłaty. Powinno być ono odpowiednio sformułowane dla celów procesu. Jeżeli wierzyciel zamierza wpisać dłużnika do biura informacji gospodarczej, z którym ma umowę abonamentową, takiego jak KRD lub Infomonitor, należy go o tym zawiadomić. Jak twierdzi Tomasz Brusiło, istnieją sposoby, by koszty wpisania dłużnika do tych rejestrów poniosła firma windykacyjna.
Same pisma jednak zazwyczaj nie wystarczą. Skuteczna windykacja wymaga ciągłych kontaktów telefonicznych i bezpośrednich spotkań z dłużnikiem. – Mają one na celu wywarcie presji na dłużniku, ustalenie jego sytuacji oraz zmotywowanie do zapłaty zaległości– stwierdza prezes AIF. W przypadku rozmów i spotkań z dłużnikiem warto takie kontakty rejestrować.
Autor:
Paulina Milka
Specjalista ds. marketingu i PR
AIF Kancelaria sp. z o.o.