Skip to content

Zgłoszenie wierzytelności krok po kroku. Podpowiadamy, jak to zrobić!

Zgłoszenie wierzytelności krok po kroku. Podpowiadamy, jak to zrobić!


Zgłoszenie wierzytelności to termin, który związany jest z postępowaniem upadłościowym. Stanowi ono sposób na dochodzenie swoich należności oraz polega na zgłoszeniu swojego udziału w postępowaniu, które toczy się wobec dłużnika. Jeszcze niedawno zgłoszenia wierzytelności dokonywało się pisemnie – na formularzu w dwóch egzemplarzach. Obecnie, w związku z faktem, że postępowanie upadłościowe może być przeprowadzane w formie online, wystarczy zgłosić wierzytelność za pośrednictwem KRZ – platformy Krajowego Rejestru Zadłużonych – właściwemu syndykowi, jaki został przypisany do danego postępowania. Warto wiedzieć, że aktualnie syndyk uwzględnia zgłoszenia wierzytelności dokonane wyłącznie w formie elektronicznej (z pewnymi wyjątkami). Jesteś wierzycielem i chcesz dokonać zgłoszenia? W AIF Kancelaria możemy Ci z tym pomóc. Sprawdź, o co zadbać, zgłaszając wierzytelność w postępowaniu upadłościowym

Jak zgłosić wierzytelność w postępowaniu upadłościowym?

Zgłoszenia wierzytelności dokonuje się za pośrednictwem portalu KRZ – wierzyciel może to zrobić osobiście bądź korzystając z pomocy pełnomocnika. Chcąc dokonać zgłoszenia, należy przede wszystkim założyć konto w Krajowym Rejestrze Zadłużonych i zalogować się do systemu. Co dalej?

  1. Dokonaj zgłoszenia po kliknięciu opcji „Nowy wniosek”.
  2. Wybierz wzór pisma zatytułowany „Zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym”.
  3. Wpisz sygnaturę akt sprawy i wprowadź swoje dane jako wierzyciela. Są nimi: imię i nazwisko, PESEL, miejsce zamieszkania. W przypadku przedsiębiorców, ważnymi informacjami są dane firmy pod którą działają, jej siedziba, adres i NIP.
  4. Określ swoją wierzytelność.
  5. Załącz dowody stwierdzające istnienie wierzytelności. Mogą być to niezapłacone faktury VAT, nakazy zapłaty lub umowy. Wskaż do jakiej kategorii zaliczana jest wierzytelność, czy ma ona charakter pieniężny, a także stan sprawy (w sytuacji, gdy co do wierzytelności toczy się postępowanie sądowe, administracyjne, sądowo-administracyjne lub przed sądem polubownym) oraz czy wierzytelność jest zabezpieczona – a jeżeli tak, to w jaki sposób.
  6. Załącz numer rachunku bankowego, na który mają być wpłacane wierzytelności po ustaleniu planu spłaty w postępowaniu upadłościowym.
  7. Podpisz zgłoszenie wierzytelności za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego.

Chcąc uczestniczyć w postępowaniu upadłościowym oraz zgłosić swoją wierzytelność, powinieneś zrobić to w ciągu 30 dni od daty obwieszczenia postanowienia dotyczącego ogłoszenia upadłości dłużnika. Takie zgłoszenie w terminie jest wolne od opłat.

Problem ze złożeniem wniosku? Kancelaria AIF zaprasza do współpracy!


W przypadku gdy chcesz odzyskać należności przysługujące Ci względem dłużnika ogłaszającego upadłość, powinieneś podjąć odpowiednie działania, dokonując zgłoszenia swojej wierzytelności przez dedykowany do tego formularz. Zdajemy sobie jednak sprawę z faktu, iż zgłaszanie wierzytelności w systemie KRZ jest w stanie budzić wiele wątpliwości. Nie wiesz, w jaki sposób wypełnić wniosek, a zależy Ci na tym, aby było to zrobione prawidłowo? Zastanów się nad skorzystaniem z usług pełnomocnika – znajdziesz go w naszej Kancelarii. Od lat wspieramy wierzycieli w procesach dochodzenia swoich roszczeń, zapewniając wsparcie i merytoryczną pomoc. Sukcesywne zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym opiera się na uważnie przygotowanym piśmie, w którym zostaną zawarte wszystkie wymagane informacje; decydując się na współpracę z AIF Kancelaria możesz mieć pewność, że zajmiemy się przygotowaniem bezbłędnego zgłoszenia, które pozwoli Ci wziąć udział w sprawie o odzyskanie długów. Z przyjemnością zostaniemy Twoim pełnomocnikiem!