Zgłoszenie wierzytelności to termin, który związany jest z postępowaniem upadłościowym. Stanowi ono sposób na dochodzenie swoich należności oraz polega na zgłoszeniu swojego udziału w postępowaniu, które toczy się wobec dłużnika. Jeszcze niedawno zgłoszenia wierzytelności dokonywało się pisemnie – na formularzu w dwóch egzemplarzach. Obecnie, w związku z faktem, że postępowanie upadłościowe może być przeprowadzane w formie online, wystarczy zgłosić wierzytelność za pośrednictwem KRZ – platformy Krajowego Rejestru Zadłużonych – właściwemu syndykowi, jaki został przypisany do danego postępowania. Warto wiedzieć, że aktualnie syndyk uwzględnia zgłoszenia wierzytelności dokonane wyłącznie w formie elektronicznej (z pewnymi wyjątkami). Jesteś wierzycielem i chcesz dokonać zgłoszenia? W AIF Kancelaria możemy Ci z tym pomóc. Sprawdź, o co zadbać, zgłaszając wierzytelność w postępowaniu upadłościowym
Jak zgłosić wierzytelność w postępowaniu upadłościowym?
Zgłoszenia wierzytelności dokonuje się za pośrednictwem portalu KRZ – wierzyciel może to zrobić osobiście bądź korzystając z pomocy pełnomocnika. Chcąc dokonać zgłoszenia, należy przede wszystkim założyć konto w Krajowym Rejestrze Zadłużonych i zalogować się do systemu. Co dalej?
- Dokonaj zgłoszenia po kliknięciu opcji „Nowy wniosek”.
- Wybierz wzór pisma zatytułowany „Zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym”.
- Wpisz sygnaturę akt sprawy i wprowadź swoje dane jako wierzyciela. Są nimi: imię i nazwisko, PESEL, miejsce zamieszkania. W przypadku przedsiębiorców, ważnymi informacjami są dane firmy pod którą działają, jej siedziba, adres i NIP.
- Określ swoją wierzytelność.
- Załącz dowody stwierdzające istnienie wierzytelności. Mogą być to niezapłacone faktury VAT, nakazy zapłaty lub umowy. Wskaż do jakiej kategorii zaliczana jest wierzytelność, czy ma ona charakter pieniężny, a także stan sprawy (w sytuacji, gdy co do wierzytelności toczy się postępowanie sądowe, administracyjne, sądowo-administracyjne lub przed sądem polubownym) oraz czy wierzytelność jest zabezpieczona – a jeżeli tak, to w jaki sposób.
- Załącz numer rachunku bankowego, na który mają być wpłacane wierzytelności po ustaleniu planu spłaty w postępowaniu upadłościowym.
- Podpisz zgłoszenie wierzytelności za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego.
Chcąc uczestniczyć w postępowaniu upadłościowym oraz zgłosić swoją wierzytelność, powinieneś zrobić to w ciągu 30 dni od daty obwieszczenia postanowienia dotyczącego ogłoszenia upadłości dłużnika. Takie zgłoszenie w terminie jest wolne od opłat.
Problem ze złożeniem wniosku? Kancelaria AIF zaprasza do współpracy!
W przypadku gdy chcesz odzyskać należności przysługujące Ci względem dłużnika ogłaszającego upadłość, powinieneś podjąć odpowiednie działania, dokonując zgłoszenia swojej wierzytelności przez dedykowany do tego formularz. Zdajemy sobie jednak sprawę z faktu, iż zgłaszanie wierzytelności w systemie KRZ jest w stanie budzić wiele wątpliwości. Nie wiesz, w jaki sposób wypełnić wniosek, a zależy Ci na tym, aby było to zrobione prawidłowo? Zastanów się nad skorzystaniem z usług pełnomocnika – znajdziesz go w naszej Kancelarii. Od lat wspieramy wierzycieli w procesach dochodzenia swoich roszczeń, zapewniając wsparcie i merytoryczną pomoc. Sukcesywne zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym opiera się na uważnie przygotowanym piśmie, w którym zostaną zawarte wszystkie wymagane informacje; decydując się na współpracę z AIF Kancelaria możesz mieć pewność, że zajmiemy się przygotowaniem bezbłędnego zgłoszenia, które pozwoli Ci wziąć udział w sprawie o odzyskanie długów. Z przyjemnością zostaniemy Twoim pełnomocnikiem!